Praca i kariera

Odzież ochronna dla pracowników – kiedy i gdzie ją zamówić?

Pracodawca jest zobowiązany do tego, aby zapewnić pracownikom bezpieczne warunki pracy. W tym celu stosowane są różne rozwiązania BHP, do których zaliczane jest także stosowanie odpowiednich ubrań. Co warto wiedzieć na temat odzieży ochronnej? Kiedy należy ją zamówić? Gdzie jest ona dostępna?

Odzież ochronna – co to jest?

Termin odzieży ochronnej odnosi się do rodzaju ubrań, których zadaniem jest zapewnienie pracownikowi ochrony podczas wykonywania przez niego pracy.

Wobec tego odzież ochronna różnie się od odzieży roboczej. Podczas gdy odzież robocza zabezpiecza pracownika głównie przed zabrudzeniem czy pomniejszymi urazami, na przykład otarciami, ochrona musi już spełniać konkretne wymagana pod kątem norm, by wspierać bezpieczeństwo pracy.

Rodzaje odzieży ochronnej

Do odzieży ochronnej można zaliczyć szeroką gamę produktów, między innymi specjalne koszulki, fartuchy, kombinezony, spodnie, które mają na celu zapewnienie pracownikowi właściwej ochrony w sytuacji zagrożenia.

Pod względem swoich właściwości odzież tam może być:

  • antyelektrostatyczna
  • kwasoodporna
  • mrozoodporna
  • nieprzemakalna
  • olejoodporna
  • żaroodporna

Warto też wskazać, że do kategorii odzieży ochronnej zaliczane są nie tylko same ubrania, lecz także akcesoria, na przykład jak hełmy, kaski, gogle, maski, rękawice, kaptury czy obuwie ochronne.

W jakich branżach stosowana jest odzież ochronna?

Z odzieży ochronnej korzystają pracownicy wykonujący swoje obowiązki na różnych stanowiskach pracy. Nie ma listy, która wskazywałaby, gdzie odzież ochronna powinna być stosowana, ponieważ przepisy wskazują, że należy używać jej wtedy, gdy pojawiają się zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników.

Najczęściej odzież ochronna stosowana jest w obszarach jak:

  • medycyna
  • laboratoria
  • służby ratownicze
  • straż pożarna
  • policja
  • przemysł
  • rolnictwo
  • budownictwo
  • wojsko

To, kiedy należy stosować odzież ochronną, zależne jest zatem od pojawiających się na stanowisku pracy zagrożeń. Mogą mieć one przy tym różne rodzaje, na przykład mogą być to zagrożenia chemiczne, biologiczne czy fizyczne – mechaniczne.

Jak dobrać odpowiednią odzież roboczą?

Wybór właściwej odzieży roboczej ma bardzo duże znaczenie, dlatego też przedsiębiorca powinien w tym przypadku kierować się specyfiką stanowiska pracy oraz pojawiającymi się na nim zagrożeniami.

Aby dopasować odpowiednią odzież roboczą, pracodawca może także skorzystać z konsultacji ze specjalistą w dziedzinie BHP. Może on wtedy wskazać, jakie rodzaje zabezpieczeń, w tym odzież ochronna będą sprawdzały się na danym stanowisku.

Pod uwagę warto także wziąć normy branżowe, które wskazują, jakie wymagania powinny spełniać ubrania oraz akcesoria stosowane w miejscach, gdzie pracownicy stykają się z określonymi typami zagrożeń.

Gdzie zamówić odzież ochronną dla pracowników?

Aktualnie odzież ochronna przeznaczona na różne stanowiska pracy dostępna jest w wielu sklepach BHP, dlatego to tam najczęściej jest ona zamawiana. Sklepy te działają również w internecie, co ułatwia zakupienie niezbędnego wyposażenia dla pracowników.

Ponadto ubrania ochronne mogą być kupowane bezpośrednio u ich producentów. Często można wtedy zamówić je w bardziej atrakcyjnej cenie niż w sklepie. W tym przypadku także zamówienia mogą być składane w internecie.

Warto też wskazać, że ubrania ochronne oraz ubrania robocze mogą być także znakowane, czyli można zamówić je wraz z logo. Znakowanie pozwala wtedy na budowę wizerunku profesjonalnej firmy. Usługi personalizacji prowadzone są poprzez umieszczenie na odzieży logo i innych napisów technikami nadruku, haftu.

Jak wybrać łóżko do sypialni?

Previous article

Jak podejść do zakupu nasion kwiatów oraz warzyw?

Next article

You may also like